Kvinnans plats

Både prisad och avskydd - skulptören som splittrade kulturdebatten, 1924

Det är midsommarafton 1939, och klockan är halv ett på natten. En liten skara människor har samlats på Observatoriekullen i Stockholm för att bevittna avtäckningen av Sigrid Fridmans nya bidrag till offentligheten. Vissa tror att den nattliga invigningen är vald för att inte skapa för stor uppståndelse.

Det har varit en lång och kämpig väg till Observatoriekullen, elva år av debatt om var skulpturen ska stå och om inte Fridman tjatat eller lurat sig till köpet av Stockholms stad. Men nu täcks den äntligen av.

Den föreställer en kentaur, en varelse som är hälften häst och hälften människa. Konstkritikern Gustaf Nässtöm menar att han "behövde ett sjätte sinne för att upptäcka skönheten i detta monstrum" och att "det fattas en verklig man i behandlingen av kentauren".

Skulptören Sigrid Fridman är en riktig vattendelare. Å ena sidan prisad och älskad, å andra sidan kontroversiell och avskydd. En sak är säker – hon kommer att sätta ett enormt avtryck på den svenska konstscenen och på Stockholms offentliga rum.

Sigrid Fridman med sin skiss för Kentauren på 1930-talet, som restes 1939 på Observatoriekullen.

Fridmans skulpturer

UPPLEV KONSTEN

Det här avsnittet släpptes i samband med att Nationalmuseums utställning Härligt att vara skulptör! Svenska kvinnliga konstnärskap 1880-1920 öppnade, kurerad av Linda Hinners. Det är en utställning om bortglömda och återupptäckta svenska kvinnliga skulptörer från tiden runt sekelskiftet 1900. Bekanta dig med dem, deras konstnärskap och det ”okvinnliga” yrket som skulptör.

Skulpturerna som nämns i poddavsnittet finns också att se runtom i staden. Om du bor i Stockholm och vill se Sigrid Fridmans skulpturer så ligger Fredrika Bremer, Kentauren och Ellen Key på trevligt promenadavstånd mellan varandra.

“Kritiken som Fridman får är idag svår att förstå. Dom verk hon bidragit med till det offentliga rummet är i dag tidlösa och har en självklar om än ibland undangömd plats i Stockholm.”

– Carina Rech, intendent på Prins Eugens Waldemarsudde i Stockholm.

PRISAD OCH ÄLSKAD — KONTROVERSIELL OCH AVSKYDD

1913 uppstår en diskussion om att resa en staty av och för Fredrika Bremer, initierad av flertal kvinnosaksorganisationer. Sigrid Fridman skickar in sitt förslag till statykommittén – och blir år 1924 vald att skapa verket.

Skulpturen väcker mycket spridda åsikter och det uppstår en utdragen debatt om vad konst är och hur den ska visas. Debatten om Bremerstatyn blir en strid mellan en traditionell och progressiv syn på vad konst ska vara. Det här kommer vara en konflikt som genomsyrar tiden då Sigrid Fridman är verksam. Och kritiken av hennes konst kommer återigen att blossa upp till följd av hennes verk Kentauren.

Fridman påbörjar arbetet med Kentauren 1928. Den får positivt bifall från konstkritiker och det leder till att stadsfullmäktige vill köpa in statyn. Men även denna gång  uppstår ilsken kritik, personliga ifrågasättanden och långa debatter om vad konst i det offentliga rummet bör vara och vad som egentligen lämpar sig för en kvinnlig konstnär att skapa och visa.

ALLTID TILL FRIDMANS FÖRSVAR

En av dom som tar allra mest plats i debatten – och alltid till Sigrid Fridmans försvar – är Klara Johanson, tänkare, författare, journalist och litteraturkritiker.

Johanson och Fridman möts 1923. Dom inleder en relation och Sigrid Fridman skapar en porträttbyst av Klara Johanson, som i dag finns att beskåda på Nationalmuseum i Stockholm. Johanson kommer ha en väldigt betydande roll inför Fridmans inträde i den offentliga arenan. I debatter och artiklar försvarar Klara Johanson ofta Sigrid Fridmans verk inför dom många konservativa kritikerna.

I dag går också spåren av Klara Johanson att se i staden – men i Halmstad, där Johanson föddes 1875. Där hedras hon genom att få ha gett namn till en gata, till Klaragymnasiet samt till Klarasalen på stadsbiblioteket, där det även finns en bronsstaty förställande Johansson.

Vill du veta mer?

Böcker & Artiklar:

Sigrid Fridman – och andra konstnärer, en krigskrönika av Klara Johanson

K. J en biografi över Klara Johanson av Carina Bjurman

Härligt att vara skulptör!, Nationalmuseum 2022

Svenskt kvinnobiografiskt lexikon

Om avsnittet

I avsnittet hör du Marcel Pacheco intervjua museiintendenterna Linda Hinners, Nationalmuseum och Carina Rech, Prins Eugens Waldemarsudde.

Den här berättelsen är framtagen i samarbete med Nationalmuseum, som en del av ett större samarbete under 2022 kring poddar, program och aktiviteter för att uppmärksamma kvinnliga konstnärskap.

Leende person i färgglad skorta med hörlurar på sig och en iphone i handen

Fler poddavsnitt

Kvinnans Plats är historiska berättelser där inbjudna historiker och forskare berättar om kvinnors vanliga och ovanliga livsöden – knutna till platser. Vi har ännu fler berättelser att upptäcka.

Föregående
Föregående

Hon banade väg för kvinnor bakom kameran - och sitt eget skapande

Nästa
Nästa

Sidenväverskorna på Repslagargatan