Skolmaterial

Bryggerskorna organiserar sig, 1901

Kopplingar till skolans styrdokument

Uppgift 1: Lyssna, fundera, analysera och reflektera.

  • Lyssna på podden: Bryggerskorna organiserar sig, 1901 (tid: 22 min).

  • Fundera: Vad var det som hände?

  • Analysera: Vad säger denna händelse om sekelskiftet 1900? Till hjälp kan du använda dig av extra material som berättar om platsen och händelsen här på webbplatsen för Kvinnans Plats.

  • Reflektera: Hur kan du koppla händelsen till i dag? Finns det någon händelse, fenomen eller liknande idag som påminner om händelsen 1901? Vilka likheter respektive skillnader ser du?

Uppgift 2: Vilka händelser och människor går till historien?

Är händelsen om bryggerskorna som organiserade sig något du kände till tidigare? Om ja, vad har du hört om händelsen tidigare? Om nej, varför känner du inte till händelsen?

Vilka händelser och människor blir kända och går till historien? Vilka glöms bort? Vad tror du detta beror på? Hur går detta att förändra? Reflektera och diskutera tillsammans i klassen.

Uppgift 3: Gör ett eget quiz

Lyssna igenom podden. Gör ett quiz med tre till fem frågor. Varje fråga ska ha tre svarsalternativ; A, B och C. Ett av svaren ska vara rätt och det rätta svaret ska gå att hitta i podden eller i materialet som beskriver händelsen här på webbplatsen Kvinnans Plats. Gör även ett facit med de rätta svaren. Byt därefter quiz med en klasskompis, som helst inte lyssnat på samma podd som du själv. Hur många rätt får du?

Uppgift 4: Quiz

Lyssna på podden och lös quizet. Klicka på frågan för att fälla ut svarsalternativen. Facit till quizet hittar du efter uppgift 5.

  • a) Kvinnornas plats var egentligen i hemmet. Fick kvinnorna en hög lön skulle de bli för självständiga.

    b) Kvinnan kunde inte producera lika mycket som sina manliga kollegor.

    c) Männen på fabriken skulle bli arga om kvinnorna fick samma lön som dem.

  • a) Kvinnor var tvungna att slita hårdare än männen och fick sämre betalt än sina manliga kollegor.

    b) Kvinnornas arbetsvillkor var bättre och de tjänade mer än männen på fabriken.

    c) Männen ville inte att kvinnorna skulle vara med i deras fackförening.

  • a) Gratis barnomsorg för kvinnornas barn.

    b) Lika lön för lika arbete.

    c) Längre lunchraster för kvinnorna.

  • a) 40 tim/vecka

    b) 72 tim/vecka

    c) 88 tim/vecka

  • a) Kvinnlig rösträtt

    b) Fri abort

    c) Samkönade äktenskap

Uppgift 5: Samla in nya kvinnors platser

Vilka andra, ännu okända, platser och berättelser som kopplas samman med kvinnor finns det? Din uppgift är nu att göra dem kända.

Intervjua en kvinna i din närhet om en plats som varit viktig för henne.

Fråga exempelvis: – Var ligger platsen? Vad hände där? När hände det? Varför är platsen och händelsen viktig för henne? Finns det bilder eller föremål från platsen eller något annat källmaterial som hänger ihop med kvinnans berättelse? Leta även upp platsen på en karta.

Dokumentera kvinnans berättelse och presentera den i klassen. Presentationen kan göras på olika sätt. Du kan exempelvis spela in intervjun och göra en egen podd. Du kan lägga till bilder och skapa ett bildspel eller film. Eller så kan du göra en seriestrip med tecknade bilder om platsen.

Skicka in era berättelser

Vi är nyfikna på vad ni hittar för berättelser! Du får gärna skicka in materialet till info@kvinnohistoriska.se, men bara om kvinnan ni intervjuat godkänner det.

— — — —

Facit till quizet i uppgift 4: 1A, 2A, 3B, 4B, 5A.

Relaterat

  • Skyltfönster för porrbutik.

    Stadsvandring: Sex i city

    Följ med på en stadsvandring genom Stockholms city som vid tiden kantades av såväl sexuell kommers som högljudda protester.

  • Bild ovanifrån på flera arkivbilder.

    Lär dig om

    Upptäck vårt nya digitala lektionsformat Lär dig om där eleverna får lära sig mer om ett aktuellt ämne – direkt från en expert.

  • Svartvitt fotografi på klassrum med elever och lärare.

    Kvinnohistoria för skolan

    Vi erbjuder digitala föreläsningar och stadsvandringar med tillhörande skolmaterial som riktar sig till högstadiet och gymnasiet.