Kvinnohistoria genom sång

Tillsammans med folkmusikern och kompositören ​Sara Parkman ​och ​Konsthall C ​i Hökarängen bjöd vi in till 1000 år av sång, en ny form av mötesplats och ett kollektivt traderande av kvinnors musikhistoria genom sång.

2019

Konshallskören_6dec2019_StockholmsKvinnohistoriska-7088.jpg

Sex tillfällen — sex teman och tonsättare

Under sex tillfällen träffades de femtio kördeltagarna i Konsthall C:s lokaler i Hökarängen. Varje träff inleddes med en kort introduktion till träffens tema och tonsättare. Konsthallskören fokuserade på Pauline Oliveros, Hildegard av Bingen, musiken från fäbovallarna och folkmusik. 

Kunskap, kultur och arv genom sång

I Konsthallskören lärdes kvinnohistoria ut genom att göra själv, känna det i kroppen och sjunga tusen år av historia. Metoderna körledaren Sara Parkman använde sig av var hämtade från en folkmusikkulturs syn på tradering av kunskap, kultur och arv. Genom att spela och sjunga musik med flera hundra år på nacken levandegjordes historia och kollektiva erfarenheter. 

Avslutningskonserten skedde i december 2019 för en stor publik under öppningen av utställningen The physical world was still there på Konsthall C.


Projektet arrangerades i samarbete med Konsthall C, Sara Parkman och Mint.

Hör kören sjunga Ing-Maries vals av Sara Parkman.