Inspiration

Till att arbeta med utställningen

UTFORSKA MÖJLIGHETERNA

Att förmedla och lyfta kvinnohistoria kan göras på många olika sätt. Ett museum med utställningar på en fysisk plats är det traditionella sättet att visa upp och berätta om historiska föremål. Men konceptet går att utforska och utmana genom andra kreativa uttrycksformer. Utöver det skolmaterial som Kvinnohistoriska skapat, skulle det även kunna vara: 

  • En teaterföreställning där föremålen få stå i fokus för berättande genom skådespeleri.

  • En del av musikundervisningen genom att eleverna får skapa musik och text kopplat till föremålen och dess innebörd.

  • En del av bild och form där eleverna få göra egna tolkningar av föremålen och ställa ut som ett konstprojekt.

  • Titta på bilder av flickor och kvinnor från 1900-talet. Hur levde de? Tänkte de? Skriva en kort text om hur det till exempel var att få sin första mens på 1940-talet och jämföra med 1980-talet och nutiden. Eller lära sig cykla, gå till skolan.

  • Skriva en debattartikel om något som engagerar dem. Fundera över och ta reda på hur flickor och kvinnor på 1920-talet hade gjort för att nå ut med sina åsikter? På 1960-talet? På 2000-talet och hur gör vi i dag?

  • Ett projekt i kreativt skrivande för lite äldre elever, de kan skriva om föremålen i sig eller bygga berättelser eller faktatexter kring föremålen.

  • Yngre elever kan få skriva fortsättningen på sagor, hur lever Madicken som vuxen?

  • För de yngre: ett miniatyrmuseum där allt görs litet – minimuseum!

  • För de äldre: hitta andra föremål som kan bära på viktiga berättelser om hur det är att vara tjej/kille i dag, till exempel datorn, slöjan, hoodien.

  • Intervjuer med kvinnor i olika åldrar. Yngre elever kan intervjua äldre släktingar eller få kontakt med äldre exempelvis via olika föreningar. Äldre elever kan intervjua kvinnor födda under olika decennier under 1900-talet och skriva om hur jämställdheten har utvecklats under deras livstid (exempelvis för en född 1971 så är det fri abort, förbud mot barnaga, alla yrken öppnas för kvinnor etc.).

  • Det går också att göra intervjuer utifrån de olika föremålen, i nutid och dåtid: Hur är det att vara kvinna och idrotta på elitnivå? Hur fungerade mensskydd förr? Hur var det att gå på förskola på 80-talet? Vilka preventivmedel finns det i dag? Här kan eleverna intervjua tre, fyra personer och sedan sammanfoga deras berättelser.

  • Eleverna kan söka i arkiv efter mer information om föremålen, eller om andra föremål som tillhör kvinnohistoria, direkt eller indirekt.

  • Hur ser kvinnohistorien ut i ert närområde? Vem var den första kvinnliga polisen? Fanns det flickskolor i er stad förr? Har någon kvinna varit kommunfullmäktiges ordförande? Med en sådan undersökning får eleverna även kunskaper om samhället och dess uppbyggnad.

Möjligheterna är oändliga och Kvinnohistoriska välkomnar kreativa tolkningar av utställningsformatet. Som ni ser är många av aktiviteterna lämpliga för ämnesövergripande aktiviteter och teman samt kan anpassas för alla skolstadier.

Vi vill väldigt gärna få veta hur just ni har jobbat kring utställningen. Därför blir vi väldigt glada om ni kontaktar oss på info@kvinnohistoriska.se och berättar mer!

Tillbaka till 100 år genom 10 saker

Läs mer om att arrangera utställningen i skolan, och utforska skolmaterial som du kan använda i klassrummet.