Ställ ut kvinnohistoria i klassrummet

100 år genom 10 saker sitter uppe på en svart skärm.

I den ambulerande utställningen 100 år genom 10 saker visar Kvinnohistoriska tio vanliga föremål som spelat ovanligt stor roll i historien — och gör kunskapen tillgänglig för fler.

100 år genom 10 saker

Vad kan konservburken, engångsbindan och träningsskon berätta om Sveriges historia – om politik, infrastruktur, demokratiska processer och människors liv? Lär er mer om föremålen som på olika sätt påverkat kvinnors vardag och format förutsättningarna för ett mer självständigt liv.

Utställningen 100 år genom 10 saker utgår från boken Kvinnosaker, författad av historikern Karin Carlsson och utgiven av Bonnier Fakta i samarbete med Stockholms Kvinnohistoriska. Utställningen genomförs med stöd från Riksantikvarieämbetet och Stockholms stad.

Förstå kvinnors liv och villkor genom historien - med hjälp av föremål

Ställ ut era egna föremål, eller affischer av föremål, genom Kvinnohistoriskas utställning. Genom tio föremål får eleverna hjälp att förstå, leva sig in i, analysera och därefter återberätta hur det är och har varit att vara kvinna i Sverige genom historien.

Eleverna kan också bidra med egna föremål till vår insamling Kvinnans Sak.

Ett demokratiuppdrag till Sveriges lärare

Lärarens uppdrag vilar på demokratins grund och innebär att främja elevernas kunskapsutveckling och förståelse för demokrati. Historiskt har kvinnors bidrag till historien ofta osynliggjorts, trots deras roll i samhällsutvecklingen. Skolan har därför ett ansvar att lyfta fram kvinnohistoria som en del av både undervisningen och det demokratiska uppdraget.

Kvinnohistoriska bjuder därför in lärare att stärka demokratin genom utställningen, där elever får en bredare och djupare förståelse av historien. När föremålen placeras i sin kontext blir utställningen en berättelse om Sveriges historia i stort – om politik, infrastruktur, demokratiska processer och människors liv.

Utställningen 100 år genom 10 saker hängandes i taket på bibliotek.

Här visas 100 år genom 10 saker på Hässelby Gårds bibliotek.

Arbeta med utställningen

  • Papper, post-its och pennor i väska

    Skolmaterial

    Använd skolmaterialet för att djupdyka i föremålen, lära er mer om museer och vilka som arbetar där – eller få hjälp hur ni bjuder in media till utställningen.

    Läs mer →

  • Person sedd bakifrån i utställning

    Inspiration för lärare

    Det finns massor av sätt du kan aktivera utställningen i klassrummet tillsammans med eleverna. Här har vi samlat några i idéer.

    Läs mer →

  • Tre utställningsaffischer hänger i taket.

    Så här ställer du ut

    Hur gör du för att sätta igång arbetet med utställningen, och vad är elevernas mål under arbetet?

    Läs mer →

  • Svartvit arkivbild på elever böjda över bänkarna.

    Kvinnohistoriskt uppdrag till Sveriges elever

    Kvinnohistoriska har formulerat ett brev med en uppmaning till Sveriges elever. Du som vill kan använda brevet för inspiration och att sätta igång arbetet.

    Läs mer →

Lämna in era egna föremål

Vi samlar in och ställer ut kvinnosaker digitalt, både från allmänheten och andra museer. Föremål kan gömma fler än bara en berättelse – tillsammans vecklar vi ut dom och bidrar till att kvinnors berättelser hittas och synliggörs. Eleverna kan vara med och berätta kvinnors historia – och kanske sin egen historia – genom sina egna saker!

Två barn sitter och ritar vid ett bord framför utställningen.

100 år genom 10 saker på Kulturfestivalen i Stockholm 2024.

Alltid på resande fot

100 år genom 10 saker är en utställning som är framtagen av Kvinnohistoriska för att andra, så som skolklasser, bibliotek och kulturhus, också själva ska kunna genomföra den. Utställningen har arrangerats i olika format – både som en affischutställning och med utställda föremål.

Kopplingar till läroplanen

100 år genom 10 saker främjar skolans uppdrag att förmedla grundläggande värden som alla människors lika värde och jämställdhet mellan könen.

Genom att belysa kvinnohistoriska föremål får eleverna möjlighet att förstå hur könsroller påverkar människors livsval och villkor, vilket är i linje med läroplanens mål att utveckla elevernas förmåga att kritiskt granska könsmönster.

Dessutom uppmuntrar utställningen till praktiskt historiskt arbete, där eleverna studerar mäns och kvinnors liv genom historien, utvecklar källkritisk förmåga och reflekterar över hur historisk kunskap formas.

Tre personer tittar på utställningen i ett bibliotek.
Illustration av huvud
Skylt i grönt med text om puderdosan: "Puderdosan – självförverkligande eller självutplånande".
Hyllor på bibliotek där affisch om plakatet hänger längst bort bakom en stol.
Boken Kvinnosaker uppslagen mot rosa bakgrund, med text och bild om fanan.
Illustration av vaser.
Bibliotek visar utställningen där affischerna för respektive föremål hänger på korthyllan av bibliotekets bokhyllor.
Illustration med tunna linjer av korallfärgad hand som spretar och håller i en penna.

Ska ni ställa ut 100 år genom 10 saker på skolan? Hör gärna av er och berätta om resultatet. Vi lyfter gärna er när vi pratar om projektet i egna kanaler och i media.

Tack till:

  • Alla lärare som på olika sätt bidragit med erfarenhet, kunskap, kloka inspel och kreativa idéer.

  • Riksantikvarieämbetet för stödet till hela projektet Kvinnans Sak.

  • Karin Carlsson, historiker och författare till Kvinnosaker, verksam vid Stockholms universitet

  • Patrizzia Ohlson på Juno PR

  • Karin Bergman, lektor i didaktik på Mälardalens högskola

som alla arbetat med att ta fram, komma med input och finslipa skolmaterialet.

Stort tack till Bonnierförlagen för samarbetet med boken Kvinnosaker. 
Framtaget i samarbete med lärare, med stöd av Riksantikvarieämbetet.