Så genomför du utställningen
100 år genom 10 saker
När ska jag sätta upp utställningen?
Utställningen kan genomföras inför Internationella kvinnodagen, på ett öppet hus, under en temavecka eller som en del av den ordinarie ämnesundervisningen.
Det kan löpa under en längre tid där eleverna får chans att fördjupa sig i och analysera föremålen, eller vara en kort och intensiv djupdykning i kvinnohistoria under en dag. Det kan anpassas till lågstadiet, mellanstadiet, högstadiet eller gymnasiet, och den kan göras inomhus såväl som utomhus. Ni väljer själva i vilket sammanhang ni vill realisera projektet och i vilken omfattning det ska göras.
Hur sätter jag upp utställningen?
Vill du ställa ut 100 år genom 10 saker på din skola, anmäl ditt intresse via formuläret på webben, så får du mer info om hur det går till. Utställningen är en affischutställning bestående av 12 affischer, där ni kan välja att även ställa ut fysiska föremål. Skolan som arrangerar utställningen står själv för tryck.
Arbeta med tillhörande skolmaterial
Du som lärare vet bäst hur du anpassar utställningen och arbetet med den till dina elever. Kvinnohistoriskas förslag är att:
Låta eleverna läsa om tio olika föremål som bär på kvinnors historia.
Eleverna får enskild eller i grupper välja ut ett föremål som intresserar dem särskilt att fördjupa sig i. De kan leta upp det fysiska föremålet hemma, och ta med sig till skolan för att integrera i utställningen.
Eleverna bygger upp utställningen tillsammans med hjälp av föremålen och affischerna.
Eleverna bjuder in föräldrar, familj, andra skolkamrater – och kanske också media – att komma och kolla. I och med att eleverna själva är experterna som arrangerat utställningen får de vara museiguider och berätta för besökarna om varför just dessa föremål säger något om hur det var att vara flicka eller kvinna i Sverige i en annan tid.
Som stöd i arbetet kan du använda Kvinnohistoriskas skolmaterial, där du hittar föremålstexter, läromaterial om museet och vilka som arbetar där, samt en handbok i att bjuda in media. Som start på utställningsarbetet kan du ge eleverna ett brev med ett kvinnohistoriskt uppdrag. Fler idéer på hur du kan aktivera utställningen tillsammans med eleverna hittar du på vår sida med inspiration för lärare.
Mål med utställningen för eleverna
Eleverna ska få lära sig om de tio föremålen, dess kvinnohistoriska betydelse och i vilken bredare historisk kontext de kan förstås
Eleverna får välja ett föremål att fördjupa sig i
Eleverna får leta fram föremålen i fysisk form och gemensamt bygga en utställning, eller använda sig enbart av utställningsaffischerna
Om ni bjuder in andra till utställningen kan eleverna agera museiguider och återge föremålets kvinnohistoria för besökare
HÅLLPUNKTER FÖR ATT KOMMA IGÅNG:
Boka utställningen och bestäm ett datum för utställningen
Ge eleverna det kvinnohistoriska uppdraget
Låt eleverna fördjupa sig i ett föremål och planera utställningen utefter det. Ta föremålstexterna och boken Kvinnosaker till inspiration och hjälp.
Bjud in besökare till utställningen
Bjud eventuellt in lokalpress till utställningen med Kvinnohistoriskas handbok till hjälp
Bygg utställningen med affischer och fysiska föremål tillsammans med eleverna
Hjälp eleverna att ta sig an rollen som museiguider på utställningsdagen
DETTA FÅR ELEVERNA KUNSKAP OM OCH ERFARENHET AV GENOM PROJEKTET:
1900-talshistoria
Jämställdhetens framväxt
Demokrati
Kulturarvet
Hur museer arbetar
Utställningsscenografi
Retorik och pedagogik
Källkritik
Hur kunskap i historia skapas och formas
Tillbaka till 100 år genom 10 saker
Läs mer om att arrangera utställningen i skolan, och utforska skolmaterial som du kan använda i klassrummet.