Så genomför du utställningen
100 år genom 10 saker
När ska jag sätta upp utställningen?
Utställningen kan genomföras inför internationella kvinnodagen, på ett öppet hus, under en temavecka eller som en del av den ordinarie ämnesundervisningen. Det kan löpa under en längre tid där eleverna får chans att fördjupa sig i och analysera föremålen, eller vara en kort och intensiv djupdykning i kvinnohistoria under en dag. Det kan anpassas till lågstadiet, mellanstadiet, högstadiet eller gymnasiet, och den kan göras inomhus såväl som utomhus. Ni väljer själva i vilket sammanhang ni vill realisera projektet och i vilken omfattning det ska göras.
Hur sätter jag upp utställningen?
Vill du ställa ut 100 år genom 10 saker på din skola, kontakta info@kvinnohistoriska.se, så får du mer info om hur det går till. Utställningen är en affischutställning bestående av 12 affischer, där ni kan välja att även ställa ut fysiska föremål. Skolan som arrangerar utställningen står själv för tryck.
Mål med utställningen för eleverna
Eleverna ska få lära sig om de tio föremålen, dess kvinnohistoriska betydelse och i vilken bredare historisk kontext de kan förstås
Eleverna får välja ett föremål att fördjupa sig i
Eleverna får leta fram föremålen i fysisk form och gemensamt bygga en utställning, eller använda sig enbart av utställningsaffischerna
Om ni bjuder in andra till utställningen kan eleverna agera museiguider och återge föremålets kvinnohistoria för besökare
HÅLLPUNKTER FÖR ATT KOMMA IGÅNG:
Bestäm ett datum för utställningen
Planera och genomför föreläsningar om kvinnohistoria utifrån föremålen
Ge eleverna det kvinnohistoriska uppdraget
Låt eleverna fördjupa sig i ett föremål och planera utställningen utefter det
Bjud in besökare till utställningen
Bjud eventuellt in lokalpress till utställningen
Bygg utställningen med affischer och fysiska föremål tillsammans med eleverna
Hjälp eleverna att ta sig an rollen som museiguider på utställningsdagen
DETTA FÅR ELEVERNA KUNSKAP OM OCH ERFARENHET AV GENOM PROJEKTET:
1900-talshistoria
Jämställdhetens framväxt
Demokrati
Kulturarvet
Hur museer arbetar
Utställningsscenografi
Retorik och pedagogik
Källkritik
Hur kunskap i historia skapas och formas
Tillbaka till 100 år genom 10 saker
Läs mer om att arrangera utställningen i skolan, och utforska skolmaterial som du kan använda i klassrummet.