Bibliotekstjänst ger "Arkivism: en handbok" full pott

“Arkivism: en handbok” får full pott i helhetsbetyg av Bibliotekstjänst, skriven av lektören Elisatbeth Brännström.

“Det har alltid varit svårt att spåra kvinnors avtryck i historien i våra offentliga arkiv. Detta har berott på att männen befunnit sig i maktposition, men även på att kvinnorna sällan hade tid att ägna sig åt dokumentation då vardagens plikter ofta dominerade deras tillvaro. Enligt Lina Thomsgård och Helene Larsson Pousette, medgrundare av Stockholms Kvinnohistoriska, ledde medvetandet om kvinnornas frånvaro från de offentliga arkiven till handboken Arkivism som nu getts ut i samverkan med Stockholms Kvinnohistoriska.

I Arkivism får vi höra många röster som delar med sig av sina erfarenheter från forskning i kvinnornas historia: bland många andra författarna Fatima Bremmer och Karolina Ramqvist och journalisten och biträdande riksbibliotekarien Lars Ilshammar, historikern Mia Skott och journalisten, författaren och filmaren Kristina Lindström. Boken når mer än väl upp till sina tre huvudsyften: att förklara vilken funktion arkiven har och har haft, att guida läsaren genom sökandet efter kvinnor som knappt lämnat några spår och att lära ut hur man med gott resultat arkiverar sitt eget liv och gör sig själv delaktig i den historiska processen. En fantastiskt pedagogisk guide för alla som vill lära sig söka i svårtillgängliga arkiv och dessutom lära sig arkivera på egen hand.”

Det är dags för #Arkivism

Med Arkivism bjuder Stockholms Kvinnohistoriska in till en satsning som ska göra det lättare för fler att hitta kvinnor i arkiven, och lättare att dokumentera och bevara samtiden för framtiden. Vi uppmanar kvinnor att arkivera sina liv och gärningar – ni är historiska!

Till hjälp har vi tagit fram Arkivism: en handbok tillsammans med Volante förlag. Boken är en skattkista fylld av handfasta tips och metoder från experter som arbetat med arkiv i decennier – så att du kan vara med och bidra till historieskrivningen genom att hitta, lyfta och spara kvinnors berättelser.

⟿ Läs om handboken och Arkivism här