esoterism inom konsten

Ett samtal om religion och konstnärliga praktiker

Stockholms Kvinnohistoriska och MDT presenterar ett samtal om esoterism, ritualer och praktik i ett konstnärskap.

Teosofi, alkemi, ockultism och spiritism påverkade kulturlivet och konstnärer starkt årtiondena kring 1900. Bland andra konstnären Hilma af Klint (1862–1944) som hävdade att hon skapade sina verk under påverkan av andeväsen. Hur kan esoterism, ritualer och praktik användas i ett konstnärskap i dag?

Dansföreställningen Bitch spelades 6–8 mars på MDT och är uppföljaren till Eliisa Erävalos och Halla Ólafsdóttirs hyllade verk Bitchcraft från 2017. Hör skaparna bakom verket berätta om sitt arbete och hur de använder esoterism och ritualer som konstnärliga verktyg tillsammans med konstnären och författaren Linda Spåman.

Per Faxneld, docent i religionshistoria och lektor i religionsvetenskap, inleder med att sätta esoterism i en historisk kontext.

Medverkande: Eliisa Erävalo och Halla Ólafsdóttir, koreograf och dansare. Per Faxneld, docent i religionshistoria och lektor i religionsvetenskap vid Södertörns högskola. Linda Spåman, illustratör, perfomancekonstnär och scenograf.
Format: Samtal
Inspelad: Mars 2021

Tre personer samtalar på scen med svart draperi i bakgrunden, mellan dem står Stockholms Kvinnohistoriskas posters med texten "Kvinnohistoriens plats är överallt".

Upptäck mer

Genom våra samtal lyfter vi historia och bevarar en bredd av perspektiv för framtiden.

Föregående
Föregående

Vart är vi på väg? Ett samtal om feminism

Nästa
Nästa

Klass och ursprung: Fotbollssnack på Trädgården