Skolmaterial

Att konServera en änka i Gamla Stan, 1500-talet

Kopplingar till skolans styrdokument

Uppgift 1: Lyssna, fundera, analysera och reflektera.

  • Lyssna på poddavsnittet: Att konservera en änka i Gamla stan, 1500-talet (Tid: 24 min).

  • Fundera: Vad var det som hände?

  • Analysera: Vad säger denna berättelse om 1500-talet? Till hjälp kan du använda dig av extra material som berättar om platsen och händelsen här på webbplatsen för Kvinnans Plats.

  • Reflektera: Hur kan du koppla berättelsen till i dag? Finns det någon händelse, fenomen eller liknande idag som påminner om den historiska berättelsen på 1500-talet? Vilka likheter respektive skillnader ser du?

Uppgift 2: Vilka händelser och människor går till historien?

Är berättelsen Att konservera en änka i Gamla stan, 1500-talet en historisk berättelse du kände till? Om ja, vad har du hört om berättelsen tidigare? Om nej, varför känner du inte till denna historia?

Vilka händelser och människor blir kända och går till historien? Vilka glöms bort? Vad tror du detta beror på? Hur går detta att förändra? Reflektera och diskutera tillsammans i klassen.

Uppgift 3: Vad hände när?

Placera olika händelser i rätt följd.

Placera ut de olika händelserna i kronologisk ordning från 1810 till 1974 genom att dra streck mellan händelserna och årtalen. Vad hände först? Vad ligger närmast vår tid? Vad väcker detta för tankar hos dig?

Öppna pdf:en med händelser och årtal, skriv ut och dra streck.

Uppgift 4: Samla in nya kvinnors platser

Vilka andra, ännu okända, platser och berättelser som kopplas samman med kvinnor finns det? Din uppgift är nu att göra dem kända.

Intervjua en kvinna i din närhet om en plats som varit viktig för henne.

Fråga exempelvis:
– Var ligger platsen? Vad hände där? När hände det? Varför är platsen och händelsen viktig för henne? Finns det bilder eller föremål från platsen eller något annat källmaterial som hänger ihop med kvinnans berättelse? Leta även upp platsen på en karta.

Dokumentera kvinnans berättelse och presentera den i klassen. Presentationen kan göras på olika sätt. Du kan exempelvis spela in intervjun och göra en egen podd. Du kan lägga till bilder och skapa ett bildspel eller film. Eller så kan du göra en seriestrip med tecknade bilder om platsen.

Skicka in era berättelser

Vi är nyfikna på vad ni hittar för berättelser! Du får gärna skicka in materialet till info@kvinnohistoriska.se, men bara om kvinnan ni intervjuat godkänner det.