SKOLMATERIAL

LÄR DIG OM:
Arkiv och historieskrivning

TILL LÄRAREN

HISTORIA - ARKIV OCH HISTORIESKRIVNING

I den här lektionen berättar Johanna Törnros, arkivarie på Stadsarkivet i Stockholm, om vad ett arkiv är och hur olika typer av arkivmaterial kan berätta olika historier.  Lektionen besvarar:

  • Vad är ett arkiv?

  • Vad kan du hitta i ett arkiv, och varför?

  • Hur går det till att skriva historia? 

Lektionen kan du och dina elever ta del av här:

Gör så här

  1. Låt eleverna titta på filmen “Lär dig om: Arkiv och historieskrivning”, där Johanna Törnros visar och berättar på Stockholms stadsarkiv. (ca 18 min) 

  2. Gör quizfrågorna för att kontrollera att alla har förstått presentationens innehåll

  3. Ge eleverna ca 45-60 minuter till att lyssna, samtala och resonera kring instuderingsfrågorna. 

Koppling till centralt innehåll

Historia 1b

  • Historiskt källmaterial som speglar kvinnors och mäns försök att förändra sin egen eller andras situation. Olika perspektiv utifrån till exempel social bakgrund, etnicitet, generation, kön och sexualitet.

  • Kritisk granskning, tolkning och användning av olika slags källmaterial, i digital och annan form, utifrån källkritiska kriterier och metoder.

Historia 2b

  • Historiska begrepp och förklaringsmodeller och deras tillämpning på olika historiska frågeställningar.

  • Granskningar och tolkningar av historiskt källmaterial, till exempel arkivmaterial, pressmaterial och databaser, som utgångspunkt för behandling av historiska frågeställningar.

Koppling till förmågor och kunskaper

ämnet historia i gymnasiet:

  • Kunskaper om tidsperioder, förändringsprocesser, händelser och personer utifrån olika tolkningar och perspektiv.

  • Förmåga att använda en historisk referensram för att förstå nutiden och för att ge perspektiv på framtiden.

  • Förmåga att använda olika historiska teorier och begrepp för att formulera, utreda, förklara och dra slutsatser om historiska frågeställningar utifrån olika perspektiv.

  • Förmåga att söka, granska, tolka och värdera källor utifrån källkritiska metoder och presentera resultatet med varierande uttrycksformer.

Med stöd från Riksantikvarieämbetet.

Quiz till eleverna

Rätt svar är markerat i fetstilt.

  1. Varför sparar vi dokument i arkiv enligt Johanna Törnros?

    1. För att hålla ordning och reda 

    2. För att ha insyn i politiska beslut, vilket är viktigt i en demokrati

    3. För att lära av misstag i historien

  2. Hur var arbetsvillkoren vid Rörstrands porslinsfabrik kring sekelskiftet?

    1. Kvinnor arbetade långa arbetsdagar med lägre lön än manliga kollegor.

    2. Det var ett välbetalt högstatusarbete för damer i Vasastaden.

    3. Det var en arbetsplats där det bara arbetade kvinnor.

  3. Vad uppger Hilda att stöldgodset har använts till?

    1. Hon har sålt porslinet för att betala av skulder till olika damer i Vasastaden.

    2. Hon har sålt porslinet för att gå en konstnärsutbildning.

    3. Hon har gett bort porslinet i present, använt det som betalning i modebutiker och sålt det vidare till privatpersoner för att få pengar till mat och hyra.

  4. Vad kan du bland annat hitta för typ av material i databasen “Rotemannen”?

    1. Uppgifter om människors olika bostadsadresser i Stockholm.

    2. Uppgifter om vad brottslingar är dömda till för straff.

    3. Uppgifter om vad människor har lämnat efter sig, så kallade bouppteckningar.

  5. Vad är skillnaden mellan ett myndighetsarkiv och ett personarkiv?

    1. I ett myndighetsarkiv får du reda på uppgifter om individers egna tankar och upplevelser. I ett personarkiv får du oftast reda på en enskild myndighets alla kontakter med en person.

    2. I ett myndighetsarkiv finns bara uppgifter om en myndighet, inte om människor. I ett personarkiv finns bara uppgifter om enskilda individer, aldrig om en myndighet.

    3. I ett myndighetsarkiv får du reda på uppgifter om individers kontakter med olika myndigheter. I ett personarkiv kan du få reda på individers egna tankar och upplevelser.

  6. Efter vilka finns det mest personarkiv bevarade på landets arkivinstitutioner?

    1. Personer vars berättelser ansetts viktiga att spara och lämna in på arkiven, oftast personer från välbärgade familjer och/eller män.

    2. Det finns lika många personarkiv bevarade efter kvinnor och män ur alla samhällsklasser.

    3. Personer som varit mycket i kontakt med myndigheter, till exempel om man blivit misstänkt för ett brott.

  7. Trots att Hilda Gillströms yrke inte stod med i Rotemansarkivet kunde Johanna Törnros ändå lista ut vad Hilda arbetade med. Hur då?

  1. Det var vanligt att en gift kvinna hade samma yrke som sin man.

  2. Bouppteckningen med alla Hildas ägodelar stämde överens med yrket som portvakt.

  3. Gifta kvinnor var alltid hemmafruar.

SAMTALSFRÅGOR TILL ELEVERNA

Fråga 1:

Johanna Törnros säger att när vi undersöker polisens protokoll så finns det några saker som är extra viktiga att hålla i tanken: informationen i ett arkiv är alltid skapad i ett visst syfte, händelserna beskrivs alltid ur ett visst perspektiv. Vad tror du att hon menar med det?

Förslag på svar till fråga 1:

En enskild källa berättar oftast inte hela bilden. Eftersom arkivhandlingen, polisprotokollet, är upprättad i syfte  att kartlägga och redogöra för ett brott som har begåtts, så saknas exempelvis information som berör brottslingens övriga livsvillkor. För att få en mer mångsidig och nyanserad bild av historiska händelser och handlingar krävs kompletterande källor. Vi som nutida uttolkare av skeenden som hänt i det förgångna kan alltid förklara orsaker och konsekvenser av det som har hänt på olika sätt. Vår historieskrivning färgas beroende på vilka perspektiv vi tar och beroende på vilka källmaterial som finns till förfogande.

Fråga 2:

Johanna Törnros visar hur vi i olika arkivhandlingar kan följa Hilda Gillström genom livet. De historiska arkiven berättar inte  vilka yrken gifta kvinnor hade.  I äldre folkbokföring går dessutom ofta sökvägen in till informationen om gifta kvinnor via maken.  Varför är det ett problem? Och vad  säger det om Hilda Gillströms samtid?

Förslag på svar till fråga 2:

Det är ett problem eftersom det osyngliggör gifta kvinnor och reducerar dem till sina makars fruar, när de i själva verket var historiska aktörer i egen rätt. I förlängningen riskerar vi att veta mindre om kvinnors livsvillkor än om mäns. Det är ett uttryck för att  den gifte mannen var överordnad sin fru, genom rollen som familjens överhuvud och hushållsföreståndare. Fram till 1921 var gifta kvinnor omyndiga och juridiskt underställda sin make.

Fråga 3:

Johanna Törnros säger att historieskrivning är som att lägga ett pussel. Vad tror du att hon menar med det?

Förslag på svar till fråga 3:

Johanna Törnros säger själv att “det handlar om att gräva och att hitta fragmenten om människor eller skeenden eller händelser och lägga ihop olika bitar av information och källor, och på så sätt skapa en historia som kan berätta om ett större sammanhang, om hur samhället ser ut och hur tiden ter sig”. Genom att använda olika källor som tillför olika fragment av information utifrån olika perspektiv, kan vi få en mer nyanserad bild. Lägger vi ihop dem kan de berätta om en större historisk helhet. 

Fråga 4:

Varför tror du att det finns ett bevarat personarkiv efter Maja Berg, och inte efter Hilda Gillström bevarat på Stadsarkivet?

Förslag på svar till fråga 4:

Personarkiven som lämnas in kommer ofta från en person som haft en framträdande roll i samhället – till exempel genom att de haft ett yrke där de synts offentligt, eller genom att de växt upp i en välbärgad familj. Det finns långt fler inlämnade arkiv efter män, än efter kvinnor.

I exemplet Maja Berg har hon haft ekonomi, tid och ro att sitta ned för att skriva, fotografera och dokumentera sitt liv. Hon har haft ekonomiska och kulturella resurser att få en utbildning och därmed ett yrke som konstnär, som gjorde att hennes gärningar ansågs intressanta att spara och bevara för framtiden. Samtidigt har den som lämnat in personarkivet till arkivinstitutionen haft tid och kunskap om att samla in, ordna och lämna in materialet. Arkivinstitutionen, i detta fall Stadsarkivet, har i ett sista steg ansett att materialet varit intressant nog att spara för framtiden – att det berättar något om tiden då materialet tillkom. 

Fråga 5:

I historieskrivning görs ett urval, där någon bestämmer vem och vad som ska lyftas fram ur arkiven. Olika berättelser har ansetts olika viktiga, beroende på rådande normer och strömningar i samhället. Vad tror du kommer att berättas i historieböckerna om vår egen samtid, i framtiden?

Relaterat

  • Arkivmaterial från Stockholms stadsarkiv utspritt på ett bord.

    Digitala föreläsningar: Lär dig om

    Lär er mer om ett aktuellt ämne direkt från en expert. Vad är ekonomiskt våld, hur fick Sverige fri abort och hur skrivs historia? Föreläsningarna är cirka 20 minuter långa.

  • Skolklass i bänkar med lärarinna i mitten.

    Kvinnohistoria för skolan

    Utforska alla våra digitala föreläsningar och stadsvandringar.

  • Skyltfönster till porrbutik, på utsidan sitter affischer uppsatta av Grupp 8 med budskapet "Här utnyttjas och förnedras kvinnan".

    Stadsvandring: Sex i city

    Följ med på en vandring genom Stockholms city som vid tiden kantades av såväl sexuell kommers som högljudda protester. För högstadier och gymnasiet.