Skolmaterial
Fotografen på Götgatan 3, 1888
Kopplingar till skolans styrdokument
Uppgift 1: Lyssna, fundera, analysera och reflektera.
Lyssna på poddavsnittet: Fotografen på Götgatan 3, 1888 (Tid: 23 min).
Fundera: Vad var det som hände?
Analysera: Vad säger denna berättelse om senare delen av 1800-talet? Till hjälp kan du använda dig av extra material som berättar om platsen och händelsen här på webbplatsen för Kvinnans Plats.
Reflektera: Hur kan du koppla berättelsen till i dag? Finns det någon händelse, fenomen eller liknande idag som påminner om den historiska berättelsen? Vilka likheter respektive skillnader ser du?
Uppgift 2: Vilka händelser och människor går till historien?
Är berättelsen om fotografen på Götgatan 3, 1888 en historisk berättelse du kände till? Om ja, vad har du hört om berättelsen tidigare? Om nej, varför känner du inte till denna historia?
Vilka händelser och människor blir kända och går till historien? Vilka glöms bort? Vad tror du detta beror på? Hur går detta att förändra? Reflektera och diskutera tillsammans i klassen.
Uppgift 3: Gör ett eget quiz
Lyssna igenom podden. Gör ett quiz med tre till fem frågor. Varje fråga ska ha tre svarsalternativ; A, B och C. Ett av svaren ska vara rätt och det rätta svaret ska gå att hitta i podden eller i materialet som beskriver händelsen här på webbplatsen Kvinnans Plats. Gör även ett facit med de rätta svaren. Byt därefter quiz med en klasskompis, som helst inte lyssnat på samma podd som du själv. Hur många rätt får du?
Uppgift 4: Quiz
Lyssna på podden och lös quizet. Klicka på frågorna för att se svarsalternativen. Facit till quizet hittar du efter uppgift 5.
-
a) Enbart män.
b) Enbart kvinnor.
c) Både kvinnor och män.
-
a) Människorna ville helst bli fotograferade av en kvinnlig fotograf.
b) Det var ett nytt yrke som inte hade någon speciell tradition sedan tidigare.
c) Fotograferna tjänade väldigt lite, vilket gjorde att männen inte ville bli fotografer.
-
a) När kvinnorna gifte sig tog de sin makes namn och bytte då även namn på sin ateljé.
b) Kvinnorna tog ofta ett artistnamn eftersom de inte ville använda sitt riktiga namn.
c) Kvinnorna fick inte döpa sin ateljé efter sig själva.
-
a) Bara rika personer. Det var då fortfarande väldigt dyrt att fotografera sig.
b) Människor från olika samhällsklasser. Det hade då blivit betydligt billigare att fotografera sig.
c) Bara kända människor. Att bli fotograferad ansågs vara något väldigt speciellt.
-
a) Göra egna fotoalbum
b) Köpa en egen kamera
c) Skicka vykort
Uppgift 5. Samla in nya kvinnors platser
Vilka andra, ännu okända, platser och berättelser som kopplas samman med kvinnor finns det? Din uppgift är nu att göra dem kända.
Intervjua en kvinna i din närhet om en plats som varit viktig för henne.
Fråga exempelvis:
– Var ligger platsen? Vad hände där? När hände det? Varför är platsen och händelsen viktig för henne? Finns det bilder eller föremål från platsen eller något annat källmaterial som hänger ihop med kvinnans berättelse? Leta även upp platsen på en karta.
Dokumentera kvinnans berättelse och presentera den i klassen. Presentationen kan göras på olika sätt. Du kan exempelvis spela in intervjun och göra en egen podd. Du kan lägga till bilder och skapa ett bildspel eller film. Eller så kan du göra en seriestrip med tecknade bilder om platsen.
Skicka in era berättelser
Vi är nyfikna på vad ni hittar för berättelser! Du får gärna skicka in materialet till info@kvinnohistoriska.se, men bara om kvinnan ni intervjuat godkänner det.
— — — —
Facit till quizet i uppgift 4: 1C, 2B, 3A, 4B, 5C
Relaterat
-
Stadsvandring: Sex i city
Följ med på en stadsvandring genom Stockholms city som vid tiden kantades av såväl sexuell kommers som högljudda protester.
-
Lär dig om
Upptäck vårt nya digitala lektionsformat Lär dig om där eleverna får lära sig mer om ett aktuellt ämne – direkt från en expert.
-
Kvinnohistoria för skolan
Vi erbjuder digitala föreläsningar och stadsvandringar med tillhörande skolmaterial som riktar sig till högstadiet och gymnasiet.