Skolmaterial
Häxjakten på Södermalm, 1675
Kopplingar till skolans styrdokument
Uppgift 1: Lyssna, fundera, analysera och reflektera.
Lyssna på podden: Häxjakten på Södermalm, 1675 (tid: 30 min).
Fundera: Vad var det som hände?
Analysera: Vad säger denna händelse om 1600-talet? Om samhället, normer, synen på kvinnan etc.? Till hjälp kan du använda dig av extra material som berättar om platsen och händelsen här på webbplatsen Kvinnans Plats.
Reflektera: Går det att koppla händelsen till i dag? Finns det någon händelse, fenomen eller liknande i dag som påminner om händelsen på 1600-talet? Vilka likheter respektive skillnader ser du?
Uppgift 2: Vilka händelser och människor går till historien?
Är händelsen Häxjakten på Södermalm, 1675 en händelse du redan kände till? Om ja, vad har du hört om händelsen tidigare? Om nej, varför känner du inte till händelsen?
Vilka händelser och människor blir kända och går till historien? Vilka glöms bort? Vad tror du detta beror på? Hur går detta att förändra? Reflektera och diskutera tillsammans i klassen.
Uppgift 3: Gör ett eget quiz
Lyssna igenom podden. Gör ett quiz med tre till fem frågor. Varje fråga ska ha tre svarsalternativ; A, B och C. Ett av svaren ska vara rätt och det rätta svaret ska gå att hitta i podden eller i materialet som beskriver händelsen här på webbplatsen för Kvinnans Plats. Gör även ett facit med de rätta svaren. Byt därefter quiz med en klasskompis, som helst inte lyssnat på samma podd som du själv. Hur många rätt får du?
Uppgift 4: Quiz
Lyssna på podden och lös quizet. Klicka på frågan för att fälla ut svarsalternativen. Facit till quizet hittar du efter uppgift 5.
-
a) Barn anklagade kvinnor för häxeri.
b) Kvinnor anklagade barn för häxeri.
c) Kvinnor angav sig själva för häxeri.
-
a) Kyrkan var sträng och människorna var rädda för att hamna i helvetet om de inte levde på rätt sätt enligt kyrkan.
b) Människorna läste om häxor i tidningarna och trodde på allt som stod där.
c) Månen hade varit lila i en vecka.
-
a) Barnet skulle bli kvar i Blåkulla och aldrig komma hem igen.
b) Efter ett besök i Blåkulla var barnen förlorade och kunde inte få ett evigt liv.
c) Barnen skulle bli sjuka och dö en hemsk död.
-
a) Han flyttade tillbaka till sin mamma i Gävle.
b) Han rymde från Stockholm.
c) Han dömdes till döden och avrättades.
-
a) Ingen
b) 8 kvinnor
c) 9 kvinnor
Uppgift 5: Samla in nya kvinnors platser
Vilka andra, ännu okända, platser och berättelser som kopplas samman med kvinnor finns det? Din uppgift är nu att göra dem kända.
Intervjua en kvinna i din närhet om en plats som varit viktig för henne.
Fråga exempelvis: – Var ligger platsen? Vad hände där? När hände det? Varför är platsen och händelsen viktig för henne? Finns det bilder eller föremål från platsen eller något annat källmaterial som hänger ihop med kvinnans berättelse? Leta även upp platsen på en karta.
Dokumentera kvinnans berättelse och presentera den i klassen. Presentationen kan göras på olika sätt. Du kan exempelvis spela in intervjun och göra en egen podd. Du kan lägga till bilder och skapa ett bildspel eller film. Eller så kan du göra en seriestrip med tecknade bilder om platsen.
Skicka in era berättelser
Vi är nyfikna på vad ni hittar för berättelser! Du får gärna skicka in materialet till info@kvinnohistoriska.se, men bara om kvinnan ni intervjuat godkänner det.
— — — —
Facit till quizet i uppgift 4: 1A, 2A, 3B, 4C, 5B (totalt dog 9 kvinnor, varav 8 avrättades och en tog sitt eget liv i fängelset i väntan på avrättning)
Relaterat
-
Stadsvandring: Sex i city
Följ med på en stadsvandring genom Stockholms city som vid tiden kantades av såväl sexuell kommers som högljudda protester.
-
Lär dig om
Upptäck vårt nya digitala lektionsformat Lär dig om där eleverna får lära sig mer om ett aktuellt ämne – direkt från en expert.
-
Kvinnohistoria för skolan
Vi erbjuder digitala föreläsningar och stadsvandringar med tillhörande skolmaterial som riktar sig till högstadiet och gymnasiet.