Skolmaterial
Klåda i kön till Bryggaregatan 6, 1889
Kopplingar till skolans styrdokument
Uppgift 1.
Lyssna på podden: Klåda i kön till Bryggargatan, 1889 (tid: 25 min).
Fundera: Vad var det som gjorde Karolina Widerström unik för sin tid?
Analysera: Hur kommer det sig att vi vet så mycket om Karolina Widerström? Vad är det som avgör att en händelse eller person bevaras för eftervärlden? Hur skapas historia? Ge exempel på detta i fallet med Widerström.
Uppgift 2:
Podden tar upp begreppet tystnadskultur. Hur hanterade Karolina Widerström den tidens tystnadskultur? Finns det någon tystnadskultur i dag? Resonera och jämför.
Uppgift 3:
Vilka händelser eller fenomen begränsade 1880-talets kvinnor? Vilka av dessa har vi kommit över eller förbi? Finns det något fenomen som begränsar kvinnor idag som du tror kan upplevas annorlunda om 50 år?
Uppgift 4:
Om du fick ställa en fråga till Karolina Widerström, vad skulle du då fråga? Hur tror du att hon skulle ha svarat? Skriv ner eller spela in ditt svar.
Uppgift 5:
Lyssna på podden och lös quizet. Klicka på frågan för att fälla ut svarsalternativen. Facit till quizet hittar du efter uppgift 6.
-
a) Malmö.
b) Stockholm.
c) Helsingborg
-
a) 800 män och en kvinna.
b) 700 män och 100 kvinnor.
c) 790 män och tio kvinnor.
-
a) Hon berättade om kvinnans könsorgan och hur de såg ut.
b) Hon berättade om hur preventivmedel fungerade.
c) Hon berättade om menstruation och hygien.
-
a) Sådant man hittade i naturen.
b) Papper.
c) Virkade eller stickade dukar.
-
a) Homosexualitet ansågs vara helt normalt tidigt i Sverige.
b) Det var trångbott och både män och kvinnor bodde därför tillsammans.
c) Det var en hemlighet att de bodde tillsammans.
-
a) Att hon aldrig mer kommer att få arbeta som läkare.
b) Att hon ska bli Medicine hedersdoktor.
c) Att hon fått utmärkelsen Sveriges bästa doktor.
Uppgift 6: Samla in nya kvinnors platser
Vilka andra, ännu okända, platser och berättelser som kopplas samman med kvinnor finns det? Din uppgift är nu att göra dem kända.
Intervjua en kvinna i din närhet om en plats som varit viktig för henne.
Fråga exempelvis: – Var ligger platsen? Vad hände där? När hände det? Varför är platsen och händelsen viktig för henne? Finns det bilder eller föremål från platsen eller något annat källmaterial som hänger ihop med kvinnans berättelse? Leta även upp platsen på en karta.
Dokumentera kvinnans berättelse och presentera den i klassen. Presentationen kan göras på olika sätt. Du kan exempelvis spela in intervjun och göra en egen podd. Du kan lägga till bilder och skapa ett bildspel eller film. Eller så kan du göra en seriestrip med tecknade bilder om platsen.
Skicka in era berättelser
Vi är nyfikna på vad ni hittar för berättelser! Du får gärna skicka in materialet till info@kvinnohistoriska.se, men bara om kvinnan ni intervjuat godkänner det.
— — — —
Facit till quizet i uppgift 5: 1C, 2A, 3C, 4C, 5B, 6B.
Relaterat
-
Stadsvandring: Sex i city
Följ med på en stadsvandring genom Stockholms city som vid tiden kantades av såväl sexuell kommers som högljudda protester.
-
Lär dig om
Upptäck vårt nya digitala lektionsformat Lär dig om där eleverna får lära sig mer om ett aktuellt ämne – direkt från en expert.
-
Kvinnohistoria för skolan
Vi erbjuder digitala föreläsningar och stadsvandringar med tillhörande skolmaterial som riktar sig till högstadiet och gymnasiet.