Nyfiken på vår fina form?
Under våren har vi gradvis uppdaterat vår visuella identitet, med hjälp av formgivaren Minna Sakaria på Sakaria Studio. Utöver vår huvudfärg korall som hängt med sedan starten har vi nu också skaffat tre kompisar till den, en grå, en lila och en gul – färger som ni nu kommer hitta olika mycket av här på vår webb och i våra andra kanaler.
Typsnitten i rubrikerna som ni ser på vår webb och i sociala medier är våra nya systertypsnitt Program och Marguerite. De är ritade av två nu levande kvinnliga typsnittstecknare, Zuzana Ličko och Charlotte Rohde, som båda två är tongivande för varsin generation formgivare.
Vi har identifierat och behållit många grepp som redan fanns i vår form, men överdrivit och förfinat dem ännu mer. Att jobba med centrerad sättning i rubriker och profilerande texter är ett viktigt manér i Kvinnohistoriskas visuella kommunikation, liksom användningen av en canvas och en ram.
Något som förekommer på olika sätt i vår form redan sedan starten – och som speglar vår verksamhet – är idén om att överraska och att tränga utanför ramen. Första gången vi använde uttrycket var i de kulturtavlor som togs fram till vår öppning i mars 2019 av formgivaren Parasto Backman. Affischerna har sedan dess blivit våra ständiga följeslagare i programverksamheten och de visar att här dyker Stockholms Kvinnohistoriska upp i dag – för kvinnohistoriens plats är överallt.
Nu har vi busat vi vidare med att tänja på användningen av canvas och ram i vår visuella identitet och vi fortsätter arbetet med att tränga utanför ramarna och bjuda på det oväntade och överraskande.